quinta-feira, 25 de março de 2010

John Goldsby (Space For The Bass) 2009



Um baixista brilhante, em álbum primoroso, daqueles para ficar na história da casa sônica como das mais gratas descobertas do ano. Mesmo sendo ele postado ainda na 1ª metade do 1º semestre. Tá bom procê?

SOBRE SPACE FOR THE BASS:

Bassist John Goldsby is releasing Space for the Bass on August 11th, and No Treble got an early preview. Actually, I should say multiple previews… I’ve listened to it countless times already. You don’t want to miss this one.

Space for the Bass is John’s third CD project produced by his own label, Bass Lion and follows his previous releases, Live at the Nachbar and The Visit.

John explains his desire to set out on his own: “After many years of either working for record companies or working as a sideman on other people’s records, I felt a need to take a more hands-on approach to producing and marketing my own music.”

Space for the Bass features 19 year-old alto saxophonist Francesco Cafiso, pianist Martin Sasse, alto saxophonist Karolina Strassmayer, and drummer Hans Dekker. Strassmayer and Dekker are also John’s bandmates in WDR Big Band, an ensemble employed at the radio and TV station in Cologne.

“Since we play with the WDR band about 180 days a year, it’s good to get outside of the big band format sometimes,” John shares.

The track “Blue Dahlia” is one of my favorites on the album. John explains the background for the tune:

“I wrote ‘Blue Dahlia’ in just a few minutes. I sat down at the piano and wanted to play a simple melody and then harmonize it in a very traditional way. I can hear the Duke and Mingus type voicings in the harmony—they always liked to play a simple melody and hang on the #5 or b9. They always say, “Steal from the best,” and I sure did steal a lot from Duke and Mingus! Their ballads always sounded beautiful to me, and I wanted to capture the kind of poignant feeling that they always seemed to achieve in their slow pieces. Karolina plays the melody perfectly—making some of the notes just painfully beautiful. With a good ballad, you should be able to just play the tune and have it sound good—no need for pyrotechnics or lots of chops. Just play the song.” (Fonte / No Treble). Atenção q há um vídeo excelente de "Blue Dahlia" neste link!

SOBRE JOHN GOLDSBY NO ALLMUSIC:

Steeped in the tradition of Jimmy Blanton and Oscar Pettiford, bassist John Goldsby was born and raised in Louisville, KY. During his early musical training, he played numerous instruments, including piano, guitar, and electric bass, before taking up the double bass at 18. At the time, Goldsby was working gigs with national acts traveling through his hometown that included Jimmy Rainey and Helen Humes. In 1980, he moved to New York and began developing associations with John Hicks, Benny Bailey, and Bob Wilber. In 1988, 1990, and 1993, Goldsby received jazz grants from the National Endowment for the Arts, which funded the John Goldsby plays Oscar Pettiford concerts to critical acclaim. Goldsby spent several years as a jazz educator, teaching in Germany while working with the WDR (westdeutscher rundfunk) big band setting up television and radio projects with American musicians traveling through Europe. He has written two instructional method books: Bowing Techniques for the Improvising Bassist and Bass Notes. Goldsby has been involved in various recordings over the years and released his first date, Tale of the Fingers, in 1993 on Concord.

Querendo ouvir mais Goldsby, é só baixar o disquinho k embaixo. Foi com ele - e Paquito D'Rivera - que descobri a existência desse músico essencial.

John Goldsby (Space For The Bass) 2009

6 comentários:

  1. seu sérgio,

    ouvirei...valeô a dica

    abraçsons

    ResponderExcluir
  2. Estavas fazendo falta, seu Pituco san. Mas veio na hora certa. Esse disco é colossal!

    Abraços!

    ResponderExcluir
  3. Listinha!
    Uma oportunidade de conhecer o trabalho do Cafiso, de quem nada possuo.
    Aliás, que tal a sugestão?
    Muito bem, meu garimpeiro.
    E, por um acaso, você já ouviu falar no caso do baixiata que virou "a" baixista? Chama-se John Leitham e o caso é muito inusitado.
    Pesquise, Seu San, pois já ouvi maravilhas dele(a).
    Abração!

    ResponderExcluir
  4. Poizé, rapá! Francesco Gafiso já havia sido citado em comentários lá no Jazz + Bossa, se não me engano, pelo mr. Edu. Eu tinha certeza q já havia ouvido falar quando baixei este álbum, mas a memória minha pra nomes é bem horrenda... Tenho impressão q na época cheguei a correr atrás de álbuns dele.Estou tentando de novo, no soulseek, mas ou ele não tem solos ou é bastante raro - nada apareceu ainda.

    Baixista q trocou de sexo? Isso é coisa a se considerar e baixar...

    Seu Érico, há um vídeo muito bom da faixa, 2º o texto, q Goldsby mais gosta do disco. Está no link da "Fonte" No Treble. Não verás Gafiso, q não participa do set, mas conhecerá a saxofonista Karolina Strassmayer que manda muito bem! Assista, assim terá certeza q é disco pra furar fila na listinha no ato.

    Abraços!

    ResponderExcluir
  5. Ô¬Ô
    É Seu Sérgio,
    o Goldsby é um talento e tanto, já o tinha notado em vários discos do pessoal europeu, notadamente tocando com Holandeses, mas ainda não tinha escutado um em nome dele.
    Anota o nome deste pianista que toca com ele o Martin Sasse, é um músico de primeira tb.
    Baixando para degustar!
    Valeww
    Ô¬Ô

    ResponderExcluir
  6. Mauro, vc q tem o Big Band Time do D'Rivera entendeu tudo! Impossível não ser chamado atenção pelas linhas e entrelinhas de baixo naquele álbum. E aí, prum viciado como eu, correr atrás do dono daquele som é coisa mais natural do mundo.

    Reparei no pianista e tbm na saxofonista, mas todo mundo ali é 1º time.

    Valeu a visita.

    ResponderExcluir

Uma obra de arte é um ângulo apreciado
através de um temperamento.
(Emile Zola)